ALGEMENE VOORWAARDEN PRIMER ACADEMY
Primer Academy (Marlborough BV met maatschappelijke zetel te Predikherenberg 47, 3010 Kessel-Lo en ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0479.954.416) (‘Primer’), is een urban gym gevestigd in Leuven die aan haar leden de volgende diensten en sportfaciliteiten aanbiedt: groepslessen (fysiek en ‘on demand’), open gym (vrij trainen), personal coaching (één-op-één, twee-op-één), semi-private sessies (vier-op-één) en online coaching (‘Diensten’).
Bij het sluiten van een overeenkomst tussen Primer en een dienstverkrijger (hierna ‘Lid’) om gebruik te maken van de Diensten, wordt een lidmaatschap aangegaan (hierna ‘Lidmaatschap’). Beide partijen zijn desgevallend onderhavig aan deze algemene voorwaarden.
Artikel 1 – Lidmaatschap
- Elke persoon die gebruik wilt maken van de Diensten, dient een online call in te boeken (hierna ‘Kick Start Call’) via de website primeracademy.be. Tijdens deze Kick Start Call wordt alle essentiële informatie (waaronder prijzen) voor het aangaan van een Lidmaatschap besproken en wordt uiteengezet welke formule aansluit bij het (potentieel) lid.
- Alle prijzen vermeld tijdens een Kick Start Call en/of opgenomen in deze algemene voorwaarden zijn inclusief BTW.
- Indien het potentieel lid een Lidmaatschap wenst aan te gaan, wordt tijdens deze Kick Start Call samen een online formulier ingevuld waarin (o.a.) de volgende gegevens worden opgenomen: (i) naam & achternaam; (ii) e-mailadres; (iii) gsm-nummer; (iv) adres; (v) rekeningnummer; en (vi) type/formule Lidmaatschap (bijvoorbeeld aantal sessies).
- Dit ingevulde formulier wordt samen met deze algemene voorwaarden overgemaakt aan het Lid via e-mail. Indien het Lid opmerkt dat er foutieve/incorrecte gegevens worden opgenomen in het formulier, dient zij Primer hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te brengen. Zoniet, wordt het Lid geacht akkoord te zijn gegaan met de inhoud van het formulier.
- Er wordt vervolgens op basis van bovenstaande gegevens een persoonlijk account aangemaakt voor het Lid op de applicatie ‘Sportbit’. Het Lid erkent dat het een éénmalige administratieve kost van 50 EUR verschuldigd is voor het aanmaken van zijn/haar account, hetgeen bij het aangaan van het Lidmaatschap dient betaald te worden.
- Primer onderneemt hierna zo snel mogelijk een coach te koppelen aan het Lid. Vervolgens zal deze coach een één-op-één gesprek inplannen met het Lid (hierna ‘Intake Call’) waarin samen de doelen, planning en andere (lifestyle) gewoontes worden besproken. De Intake Call (ter waarde van 50 EUR) bedraagt één uur.
Artikel 2 – Duur en geldigheid
Het Lidmaatschap vangt aan op de datum van aankoop, tenzij het Lid een andere startdatum opgeeft. De verschillende types Lidmaatschappen (abonnement, personal coaching-traject) kunnen aangegaan worden voor een verschillende duurtijd.
- Abonnement: het aankopen van een Lidmaatschap bij Primer in de vorm van een abonnementsformule geldt voor (i) groepslessen; (ii) vrij trainen en (iii) semi-private training. Dergelijke abonnementen kunnen een duurtijd hebben van één, drie of zes maanden (waaraan een verschillend aantal beschikbare ‘credits’ wordt gekoppeld).
Na het verstrijken van deze periode en bij gebreke aan opzegging overeenkomstig artikel 7.1 van de algemene voorwaarden, wordt het abonnement automatisch verlengd voor eenzelfde duurtijd, tenzij anders aangegeven door het Lid. Elk abonnement voor de groepslessen omvat toegang tot de open gym tijdens de duurtijd van het abonnement binnen vooraf bepaalde tijdstippen.
- Personal coaching: tenzij hiervan uitdrukkelijk wordt afgeweken in eventuele bijzondere voorwaarden, is een Lidmaatschap in de vorm van een personal coaching-pakket, voor tien (10) sessies, zes (6) maanden geldig vanaf de dag van de aankoop; voor vijfentwintig (25) sessies, 12 (twaalf) maanden geldig vanaf de dag van de aankoop; voor vijftig (50) sessies, 18 (achttien) maanden geldig vanaf de dag van de aankoop.
Een Lidmaatschap in de vorm van een personal coaching-pakket, wordt na gebruik van alle beurten/sessies of desgevallend na afloop van de geldigheidsduur, niet automatisch verlengd. In het geval dat er op het einde van de geldigheidsperiode, nog beurten/sessies over zijn, zal het Lid geen recht hebben op enige terugbetaling of andere vorm van compensatie.
Artikel 3 – Betalingsvoorwaarden
- Voor een Lidmaatschap in de vorm van een abonnement, zal de betaling plaatsvinden via domiciliëring en/of in-casso, behoudens andersluidend akkoord. De volledige betaling zal in principe worden doorgevoerd op het einde van de maand, waarin het Lidmaatschap werd aangevangen/aangekocht.
- Het Lid dient desgevallend een online mandaat voor een SEPA Europese domiciliëring in te vullen en te ondertekenen en dit uiterlijk op het ogenblik van de aankoop van het Lidmaatschap. Desgevallend, geeft het Lid de toestemming aan: (i) Primer om opdrachten te sturen aan de betalingsdienstaanbieder van het Lid om de rekening van het Lid te debiteren; (ii) zijn betalingsdienstaanbieder om zijn rekening te debiteren volgens de opdrachten van Primer.
- Bij niet-betaling van een verschuldigde som (indien een debitering wordt geweigerd door de betalingsaanbieder van het Lid), is het Lid – nadat zij een eerste ingebrekestelling zonder gevolg heeft gelaten en na het verstrijken van een termijn van veertien (14) kalenderdagen – van rechtswege een verwijlinterest en forfaitaire schadevergoeding verschuldigd conform artikel XIX.4 Wetboek Economisch Recht. De termijn van veertien (14) kalenderdagen vangt aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden aan het Lid via e-mail.
- Voor een Lidmaatschap in de vorm van een personal coaching-pakket, zal de betaling geschieden via overschrijving. Indien een factuur werd opgemaakt, zullen de factuurvoorwaarden gelden. De betaling dient in elk geval te geschieden alvorens de Intake Call en/of de eerste sessie van het pakket heeft plaatsgevonden.
- Indien het Lid geen gebruik maakt van de mogelijkheden die het Lidmaatschap biedt, vindt er op geen enkele manier een terugbetaling of enige andere vorm van compensatie plaats.
- Primer behoudt zich het recht voor de tarieven te herzien (per type Lidmaatschap). De nieuwe tarieven zullen slechts van toepassing zijn bij afloop van het huidige abonnement/pakket en bij aankoop van een nieuw abonnement/pakket. Tenminste twee (2) weken voor de prijsherziening worden de Leden hiervan schriftelijk in kennis gesteld via e-mail.
- In het geval dat een Lid een Lidmaatschap aankoopt via een specifiek opstartprogramma (‘Start to’, ‘Kick Start Traject’), zullen enige afwijkende/bijzondere voorwaarden (betaling, duur en voorwaarden) schriftelijk ter kennis worden gesteld aan het Lid. Enige overige bepalingen van deze algemene voorwaarden blijven onverminderd gelden.
Artikel 4 – Schorsing
- Indien het Lid niet aan haar betalingsverplichting heeft voldaan op de vervaldag, is Primer onmiddellijk gerechtigd om de toegang van het Lid tot elke Primer vestiging te weigeren. Het Lidmaatschap wordt desgevallend geschorst tot het moment dat het Lid aan haar betalingsverplichting heeft voldaan.
- Elk Lid kan zijn/haar Lidmaatschap schorsen, op grond van medische redenen (mits voorleggen van een doktersattest), gedurende de periode die de arts heeft voorgeschreven. Dergelijke schorsing kan niet retroactief plaatsvinden. Behoudens verlenging van deze periode, die door het Lid tijdig aan Primer wordt meegedeeld, zal het Lidmaatschap terug in werking treden vanaf de dag na het einde van de schorsing. Het Lidmaatschap wordt verlengd met de exacte periode van de schorsing. Op geen enkele manier zal het Lid gerechtigd zijn op een terugbetaling van het Lidmaatschap of enige andere vorm van compensatie, tenzij anders overeengekomen tussen partijen.
Artikel 5 – Verzekering
- Bij het aangaan van een Lidmaatschap dient het Lid bijkomend een verzekering af te sluiten (bij verzekeraar: N.V. Arena – Nervierslaan 85/Bus 2, B-1040 Brussel), die zowel ongevallen (blessure,…) tijdens een training/les dekt, alsook ongevallen onderweg naar Primer. Deze verzekering is verplicht voor het aangaan van eender welk Lidmaatschap (en ongeacht de duurtijd ervan). Primer zal het Lid de nodige informatie en volledige polis van de verzekering verschaffen via mail.
- Het Lid is zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van correcte informatie, op basis waarvan de verzekering in diens naam en voor diens rekening kan worden afgesloten. Indien het Lid deze verplichting miskent, is Primer niet verantwoordelijk voor het gebrek aan dekking van de verzekering in het geval van een ongeval.
- Het Lid betaalt voor de verzekering een bijdrage van 21 EUR voor een duurtijd van 12 maanden (vanaf het aangaan van de verzekering). Dit bedrag wordt jaarlijks in rekening gebracht indien het Lid een lopend Lidmaatschap heeft.
Artikel 6 – Lessenrooster en annuleringsbeleid
- Om te kunnen deelnemen aan een groepsles, dient een Lid zich voorafgaand aan het beginuur, in te schrijven via Sportbit of via de website. Bij het inschrijven voor een groepsles, wordt 1 credit van het Lidmaatschap gehaald.
- Primer behoudt zich het recht voor om het uur- en/of lessenrooster wekelijks te wijzigen. De wijzigingen worden op de website en op Sportbit aangekondigd, zodat het Lid steeds het juiste uur-en lessenrooster kan consulteren.
- Primer is gerechtigd om te allen tijde aanpassingen door te voeren met betrekking tot het aanwezige materiaal. Primer doet de nodige inspanningen om continuïteit in de beschikbaarheid van het materiaal en groepslessen te voorzien.
- Het Lid bevestigt dat noch het uurrooster en/of lessenrooster, noch het aanwezige materiaal, wezenlijk kenmerken inhouden voor het aangaan van een Lidmaatschap.
- Afmelden voor een les gebeurt via Sportbit of de website en dient minstens 12 uur voor de aanvang van een les te geschieden. Het afmelden voor een personal coaching sessie dient via mail of bericht te geschieden, en dit minstens 24u voor de aanvang van de sessie. Indien het Lid zich niet tijdig heeft uitgeschreven, verliest het Lid zijn credit/sessie. Op geen enkele manier is het Lid gerechtigd op een terugbetaling of enige andere vorm van compensatie.
- Primer behoudt zich het recht voor om een groepsles te annuleren, indien blijkt dat niet meer dan vijf (5) Leden zijn ingeschreven voor de groepsles. Het Lid wordt via Sportbit gecontacteerd, minstens 4u op voorhand voor een avondles en minstens 12u op voorhand voor een ochtendles, en krijgt zijn credit terug.
Artikel 7 – Opzegging en beëindigingsmogelijkheden
- Het Lid kan te allen tijde diens Lidmaatschap in de vorm van een abonnement kosteloos opzeggen mits het in rekening brengen van een opzegtermijn van één volledige kalendermaand. De opzegging geschiedt via het inboeken van een ‘Exit Call’ – waarbij het Lid samen met een werknemer van Primer het opzegformulier invult. Dit opzegformulier wordt na de ‘Exit Call’ aan het Lid bezorgd via e-mail als bewijs van opzegging (waarin de concrete datum van beëindiging van het Lidmaatschap wordt opgenomen). De opzegging van het Lidmaatschap is slechts effectief na het respecteren van een opzegtermijn van één kalendermaand.
Bij wijze van voorbeeld: Lidmaatschap (maandabonnement) vangt aan op 01/09 en wordt correct opgezegd op 10/10 (datum ‘Exit Call’ en invullen opzegformulier). De opzegtermijn van één maand gaat in op 10/10 en het Lidmaatschap wordt beëindigd op 10/11 (laatste dag van Lidmaatschap, hetgeen verrekend zal worden via een pro rata betaling).
- Een Lid dat diens opgezegd abonnement terug wenst te activeren op een later tijdstip (her-activatie van een account) dient een administratieve kost van 25 EUR te betalen (tenzij op de dag van opzegging, de concrete datum van heropstart wordt vastgelegd).
- Het Lidmaatschap in de vorm van een personal training-traject behelst een overeenkomst van bepaalde duur en kan niet vroegtijdig worden opgezegd.
- Primer behoudt zich het recht voor om bij ernstige of herhaaldelijke schending van de huisregels of ander onaanvaardbaar gedrag, een Lidmaatschap onmiddellijk te beëindigen. Primer zal het Lid hiervan, via e-mail verwittigen, waarbij de redenen voor dergelijke beslissing worden uiteengezet. In dergelijk geval is het Lid op geen enkele manier gerechtigd op terugbetaling van zijn Lidmaatschap of op enige andere vorm van compensatie. Primer is gerechtigd om enige schade die voortvloeit uit de schending van de huisregels of onaanvaardbaar gedrag, te verhalen op het Lid in kwestie.
- Niettegenstaande het recht van Primer om het Lidmaatschap te schorsen (zie artikel 1), is Primer gerechtigd om bij een betalingsachterstand van één (1) maand vanaf de eerste schriftelijke aanmaning tot betaling, het Lidmaatschap van het Lid met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat de betalingsverplichting van de hoofdsom en eventuele interesten vervalt. In dergelijk geval is Primer ook gerechtigd om elke toekomstige aankoop van een Lidmaatschap door het Lid in kwestie te weigeren.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid
- Niets in algemene voorwaarden tracht de aansprakelijkheid te beperken of uit te sluiten die niet wettelijk kan worden beperkt, met inbegrip van aansprakelijkheid voor: i) overlijden of persoonlijk (lichamelijk of psychisch) letsel veroorzaakt door nalatigheid; ii) fraude of frauduleuze verkeerde voorstelling van zaken; iii) grof of opzettelijk wangedrag.
- In alle andere gevallen beperkt de maximale aansprakelijkheid van Primer zich tot het bedrag van het Lidmaatschap van het Lid. Met inachtneming van artikel 6.1, is Primer geenszins aansprakelijk voor enige indirecte, bijzondere, incidentele of gevolgschade in welke vorm dan ook.
- Het gebruiken van de door Primer ter beschikking gestelde toestellen/materialen en/of het gebruik van de Diensten, is geheel op eigen risico van het Lid. Het Lid is aansprakelijk voor schade toegebracht aan het materiaal van Primer of het pand waar Primer zijn vestiging heeft.
- Noch Primer, noch zijn medewerkers of aangestelden kunnen aansprakelijk worden gesteld voor het verlies, de beschadiging of diefstal van goederen die eigendom zijn van een Lid in een vestiging van Primer (of op de parking). Het Lid is zelf verantwoordelijk voor diens goederen en dient zijn waardevolle voorwerpen altijd bij zich te houden en veilig op te bergen.
- In het geval van het ongeldig afbreken van een Lidmaatschap door het Lid (stopzetten van een abonnement of personal training-traject van bepaalde duur) zonder tekortkoming in hoofde van Primer als geldige reden, zal het Lid een vergoeding verschuldigd zijn conform het overeengekomen factuurbedrag in zoverre dat dit nog niet werd betaald. Daarenboven is Primer gerechtigd om alle bijkomende gepresteerde Diensten aan te rekenen, waaronder: ‘Intake Call’,…
- Partijen erkennen uitdrukkelijk dat de toepassing van artikel 6.3 van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten, en dat bijgevolg (binnen de wettelijke grenzen) geen enkele vorm van buitencontractuele aansprakelijkheid die voortvloeit uit de uitvoering van de overeenkomst zal worden ingeroepen.
Artikel 9 – Medische toestand
- Het Lid verklaart hierbij dat hij of zij in goede gezondheid verkeert, dat hij of zij geen enkele medische of andere reden heeft die hem of haar zouden kunnen verhinderen om deel te nemen aan een fysieke inspanning en dat het leveren van een fysieke inspanning geen schade kan berokkenen aan zijn of haar gezondheid, veiligheid en/of fysieke conditie.
- Het Lid mag geen (fysiek) gebruik maken van zijn Lidmaatschap, indien hij/zij zou lijden aan een infectie, een besmettelijke ziekte of wanneer men letsels heeft zoals open wonden, open zweren, e.a. waarbij er een risico bestaat dat het de gezondheid, de veiligheid en/of fysieke conditie van de andere Leden zou schaden.
Artikel 10 – Verwerking van persoonsgegevens
- Door het aangaan van een Lidmaatschap, verklaart het Lid zich akkoord met de verwerking van zijn persoonsgegevens conform het ‘Privacy Beleid’ van Primer. Deze algemene voorwaarden dienen te worden gelezen in combinatie met het Privacy Beleid die toegankelijk is op de website (primeracademy.be).
- Het Lid erkent en gaat akkoord dat, voor het aanmaken van een gebruikersaccount op Sportbit of het opmaken van bepaalde documenten, de persoonsgegevens van het Lid door Primer, dienen verwerkt te worden conform het Privacy Beleid.
Artikel 11 – Herroepingsrecht
- Deze clausule (herroepingsrecht) is slechts van toepassing indien het Lid zijn/haar Lidmaatschap is aangegaan in zijn/haar hoedanigheid van consument (conform artikel I.1,2° Wetboek Economisch Recht).
- Het Lid is gerechtigd om diens Lidmaatschap te herroepen, zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen, binnen een termijn van maximaal veertien (14) kalenderdagen vanaf de dag van aankoop van het Lidmaatschap.
- Het herroepingsrecht kan worden uitgeoefend op de volgende wijzen: (i) het modelformulier voor herroeping invullen dat is opgenomen in Bijlage 2 van Boek VI “Marktpraktijken en consumentenbescherming” van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht, (ii) een andere ondubbelzinnige verklaring afleggen waarin de beslissing om de aankoop te herroepen wordt uiteengezet. Het Lid dient het ondertekende herroepingsformulier (afgedrukt en ingevuld op één van de bovenstaande manieren), op te sturen naar het volgende adres: Kolonel Begaultlaan 79-81, 3012 Wilsele of via mail naar: info@primeracademy.be, op eigen kosten.
- In het geval dat het Lid aan Primer op geldige wijze ter kennis geeft dat hij/zij diens herroepingsrecht wenst uit te oefenen, terwijl (een deel van) de Diensten reeds aan het Lid werd geleverd, zal het Lid een evenredig bedrag dienen te betalen voor de Diensten die reeds werden geleverd binnen de herroepingstermijn. Dit kan o.a. de volgende zaken omvatten: Intake Call, gepresteerde sessies van het personal training pakket – individueel ter waarde van 99 EUR per sessie, kosten voor de aanmaak van een account, kosten verzekering, opmaak trainingsschema en life style coaching, ….
- In overeenstemming met de toepasselijke wetgeving kan het Lid echter géén herroepingsrecht uitoefenen indien:
- het Lid erkent dat het diens herroepingsrecht verliest zodra de Diensten betrekking hebbende op het Lidmaatschap volledig zijn uitgevoerd en als de uitvoering is begonnen met zijn uitdrukkelijke voorafgaande instemming;
- de geleverde producten (waaronder trainingsschema’s, life style coaching) zijn vervaardigd volgens de specificaties van het Lid of duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- het online downloaden van digitale inhoud begonnen werd met de uitdrukkelijke instemming van het Lid en waarbij het Lid erkend heeft aldus zijn herroepingsrecht te verliezen.
- Alle Diensten die door Primer worden aangeboden, of alle digitale inhoud (zoals trainingsschema’s op maat, on demand groepslessen) die online wordt gedownload door het Lid, vallen onder bovengenoemde uitzondering.
Artikel 12 – Varia
- Door de aankoop van een Lidmaatschap verklaart het Lid de algemene voorwaarden en de huisregels van Primer te kennen en te aanvaarden.
- Primer is gerechtigd de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De gewijzigde algemene voorwaarden gelden voor nieuwe Lidmaatschappen en voor de Lidmaatschappen die worden verlengd na inwerkingtreding van deze algemene voorwaarden. De Leden worden in kennis gesteld van de wijziging van deze Algemene Voorwaarden.
- Een overmachtssituatie wordt aanzien als elke omstandigheid die krachtens de wet of de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen, niet te wijten is aan de wil of de schuld van een van de partijen (met uitsluiting van betalingsverplichting), onder andere, zonder dat deze opsomming limitatief is: technische problemen met de website of andere applicaties (Sportbit) waar Primer afhankelijk van is voor de levering van zijn Diensten, werkstakingen en uitsluitingen, beperkingen vanwege de overheid, ernstige wijziging in de valutaverhoudingen, en dit zelfs indien deze omstandigheden zich zouden voordoen bij derde partijen (waarop Primer beroep doet in het kader van het leveren van haar Diensten).
In het geval dat een van de partijen ingevolge een overmachtssituatie en omstandigheden buiten haar wil verhinderd wordt om haar verplichtingen onder de overeenkomst, geheel of ten dele, uit te voeren, zal de uitvoering hiervan worden opgeschort totdat de toestand van overmacht zal hebben opgehouden te bestaan, een en ander zonder gehouden te zijn tot betaling van enige schadevergoeding aan de andere partij. Elke partij die beïnvloed wordt door een overmachtssituatie, zal de andere partij hiervan zo snel mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen.
- Indien enige verbintenis in deze algemene voorwaarden onafdwingbaar of strijdig zou zijn met een bepaling van dwingend recht of de openbare orde, zal deze onafdwingbaarheid of ongeldigheid de geldigheid en afdwingbaarheid van andere bepalingen in de algemene voorwaarden niet beïnvloeden, en evenmin van dat deel van de desbetreffende bepaling dat niet strijdig is met dwingend recht of de openbare orde. In dergelijk geval zullen de partijen te goeder trouw de ongeldige of onafdwingbare bepaling vervangen door geldige en afdwingbare bepalingen die de oorspronkelijke bedoeling van de partijen zoveel mogelijk benadert met voor de partijen gelijkaardige economische gevolgen.
- Primer kan niet worden geacht afstand te hebben gedaan van een recht, aanspraak of vordering uit de algemene voorwaarden of betreffende een wanprestatie van een Lid, tenzij deze afstand schriftelijk is meegedeeld aan het Lid.
Artikel 13 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
- Op deze algemene voorwaarden is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
- Het Lid is steeds gerechtigd om een klacht in te dienen bij het Europese onlineplatform voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR), via de volgende link https://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze algemene voorwaarden, zullen worden beslecht door een bevoegde rechter van de woonplaats van het Lid, of in de rechtbank van het arrondissement van Leuven.